X

اخبار

تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1391
روزه داران در وعده هاي غذايي خود غذاهای پرفیبرمصرف كنند

  روزه داران در وعده هاي غذايي خود غذاهای پرفیبرمصرف كنند

امتیاز: Article Rating

وي در بخش ديگري از سخنان خود به اهمیت این نوع مواد غذایی پرداخت و افزود: اين گروه غذايي كه عموماً جزو کربوهیدرات های پیچیده هستند، بسيار مغذی بوده و انرژي ارزشمندي را در خود ذخيره دارند.کارشناس ﻤﺴﺋﻭل تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام تصريح نمود: کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئين ها 3گروه اصلی مواد آلی یعنی موادی هستند که ریشه گیاهی یا جانوری دارند. از معروفترین کربوهیدرات ها میتوان به قندها و نشاسته اشاره نمود که در مواد غذایی مختلفی مثل نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی، برخی میوه ها، عسل، قند، شکر، بستنی، و... یافت می شوند.وي ابراز داشت: این مواد ياد شده عموماً مولکولهای درشتی هستند که پس از هضم و جذب به مولکولهای کوچکتر شکسته می شوند. گلوکز در برخی غذاها مثل قند، شکر، شیرینی جات و حتی برخی میوه ها به صورت ساده وجود دارد و به همین جهت پس از خوردن این غذاها، گلوکز خیلی سریع و بدون زحمت وارد جریان خون می شود كه به این مواد کربوهیدرات های ساده یا کربوهیدرات های تصفیه شده گفته مي شود.کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت:گروه دیگری از مواد غذایی وجود دارند که حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند كه مي توان به حبوبات مثلاً لوبیا و عدس و غلات مثل گندم و جو، جو دوسر، چاودار، و آرد سبوس دار اشاره نمود.نیک خلق در ادامه اين بحث اظهار داشت: موارد اخیر که عموماً با الیاف گیاهی(فیبر) همراهند، دیرتر از کربوهیدرات های ساده هضم شده و لذا کمتر از گروه کربوهیدرات های ساده مثل قند وشکر موجب چاقی می شوند.وي در بخش ديگري از سخنان خود به مزاياي اين مواد غذايي اشاره كرد و افزود: اين مواد نسبتاً کم کالری هستند وفیبر مورد نیاز روزانه(حدود20-30 گرم فیبر) را تامین می کنند و همچنين به آرامی هضم شده و تدریجاً جذب می شوند كه این موضوع سبب می شود فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارند.کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام ادامه داد: کربوهیدرات های پیچیده عمدتاً دارای ویتامین ها( ویتامینCو ویتامین های گروه(B و عناصر معدنی(آهن) و مفید برای بدن هستند.وي تصريح كرد: از غذاهای حاوی فیبر مناسب می توان به آرد سبوس دار، غلات و حبوبات، گندم سبوس دار، سیب زمینی، سبزیجات و دانه های سبز و تقریباً تمام میوه ها(زردآلو، آلوخشک، انجیر و...) و سبزیجات(کاهو، جعفری، تره، اسفناج و...) اشاره نمود.

اشتراک گذاری
تصاویر
  • روزه داران در وعده هاي غذايي خود غذاهای پرفیبرمصرف كنند
ثبت امتیاز
آذر 1398 (95)
آبان 1398 (90)
مهر 1398 (174)
شهریور 1398 (95)
مرداد 1398 (103)
تیر 1398 (87)
خرداد 1398 (91)
اردیبهشت 1398 (96)
فروردین 1398 (88)
اسفند 1397 (95)
بهمن 1397 (94)
دی 1397 (104)
آذر 1397 (89)
آبان 1397 (83)
مهر 1397 (95)
شهریور 1397 (91)
مرداد 1397 (85)
تیر 1397 (86)
خرداد 1397 (74)
اردیبهشت 1397 (119)
فروردین 1397 (88)
اسفند 1396 (90)
بهمن 1396 (91)
دی 1396 (77)
آذر 1396 (72)
آبان 1396 (64)
مهر 1396 (62)
شهریور 1396 (59)
مرداد 1396 (59)
تیر 1396 (74)
خرداد 1396 (64)
اردیبهشت 1396 (80)
فروردین 1396 (45)
اسفند 1395 (65)
بهمن 1395 (67)
دی 1395 (54)
آذر 1395 (52)
آبان 1395 (76)
مهر 1395 (68)
شهریور 1395 (65)
مرداد 1395 (63)
تیر 1395 (56)
خرداد 1395 (61)
اردیبهشت 1395 (61)
فروردین 1395 (59)
اسفند 1394 (49)
بهمن 1394 (74)
دی 1394 (55)
آذر 1394 (62)
آبان 1394 (52)
مهر 1394 (60)
شهریور 1394 (57)
مرداد 1394 (50)
تیر 1394 (52)
خرداد 1394 (56)
اردیبهشت 1394 (43)
فروردین 1394 (53)
اسفند 1393 (54)
بهمن 1393 (58)
دی 1393 (54)
آذر 1393 (65)
آبان 1393 (58)
مهر 1393 (60)
شهریور 1393 (60)
مرداد 1393 (62)
تیر 1393 (56)
خرداد 1393 (65)
اردیبهشت 1393 (73)
فروردین 1393 (32)
اسفند 1392 (64)
بهمن 1392 (66)
دی 1392 (60)
آذر 1392 (65)
آبان 1392 (60)
مهر 1392 (63)
شهریور 1392 (66)
مرداد 1392 (64)
تیر 1392 (66)
خرداد 1392 (64)
اردیبهشت 1392 (68)
فروردین 1392 (67)
اسفند 1391 (85)
بهمن 1391 (41)
دی 1391 (63)
آذر 1391 (80)
آبان 1391 (54)
مهر 1391 (58)
شهریور 1391 (59)
مرداد 1391 (71)
تیر 1391 (60)
خرداد 1391 (60)
اردیبهشت 1391 (63)