دانشآموزان در ایام امتحانات به تفریح نیاز دارند
امتیاز:
به گزارش خبرنگار وب دا، سمیه باقری با اشاره به فصل امتحانات دانش آموزان اظهار کرد: اصلیترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی و دلگرمکننده، فرحبخش و شورآفرین است چراکه چنین فضایی درون محیط خانواده دغدغهها و نگرانیها را به حداقل رسانده و تواناییهای هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش میدهد و فرزندان را مسئول و متکیبهخود بار میآورد.
این روانشناس ادامه داد: والدین باید سعی کنند در ایام امتحانات مشکلاتی همچون مشکل اقتصادی، اختلاف خانوادگی را به فرزندان منتقل نکنند چون بیان اختلافات و بازگویی آنها به همراه القاب زشت و تحقیرآمیز روح و روان فرزندان را فرسوده کرده و یادگیری آنها را مختل میکند و باعث عدم تمرکزشان میشود.
وی بابیان اینکه امتحان دادن وظیفه دانشآموزان است نه والدین آنها، خاطرنشان کرد: وظیفه دانشآموز است که بهموقع درس بخواند و خود را برای امتحان آماده کند البته دراینبین ارتباط صمیمانه اولیا با معلمان و مدرسه باعث خواهد شد فرزندان با دلگرمی بیشتری به تکالیفشان بپردازد و محدود کردن مهمانی رفتنها و رفتوآمدهای خانوادگی در این ایام یکی دیگر از وظایف والدین است.
وی ابراز داشت: یکی از مسائل مهمی که والدین باید در فصل امتحانات جدی بگیرند ناصحیح بودن شیوه مطالعه و خستهکننده آن است و تفریحات برنامهریزیشده و ساده نظیر پارک رفتن و حتی تماشای فیلم موردعلاقه و یا رفتن به فضای آزاد فواید زیادی برای فرزندان دارد.
این روانشناس گفت: نباید در رفتار با فرزندان کلمات ناراحتکننده و تحقیرآمیز بکار نبریم چراکه کاهش کلمات منفی و تحقیرآمیز باعث افزایش موفقیت و کاهش اضطراب آنها خواهد شد و با تشویق و مایید فرزند، احساس مثبت و خوبی در وی رشد خواهد کرد و منجر به مطالعه و یادگیری بیشتر میگردد و یقیناً یادگیری برایش جالب و شیرین میشود.
وی بابیان اینکه عنوان کردن یک جمله کوتاه مثل «وقتی دیدم داری مطالعه میکنی، خوشحال شدم» با لحن گرم و صمیمی از سوی مادر یا پدر بر تلاش او میافزاید، تصریح کرد: باید به فرزندان یادآوری کرد مهم تلاش کردن در جهت تحقق هدفهایش است و نمره ملاک صددرصدی ارزشیابی او نیست بنابراین مقایسه دانشآموزان، ترساندن از شکست تحصیلی و توقع بیجا و بیش از توان آنها نتیجهاش استرس خواهد بود پس باید سعی کرد فرزندان آرامش خاطر داشته باشد که بهنوبه خود باعث کاهش استرس او خواهد شد.
باقری در مورد وظایف اولیاء مدرسه اظهار کرد: اولیاء مدرسه بخصوص معلم نیز مانند والدین میتوانند در ایجاد انگیزه برای تحصیل و کاهش استرس دانشآموزان نقش بسزایی داشته باشند، بدینصورت که معلم باید ضمن پرهیز از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانشآموزان به خاطر داشته باشد که هدف از امتحان، ارزیابی دانستههای دانشآموزان است، بنابراین از انتظار توقع بیشازحد در طرح سؤالهای امتحان اجتناب کنند و در ارزشیابی میزان یادگیری دانشآموزان نباید فقط نمره امتحان را ملاک قرار دهد و از دیگر شیوههای ارزشیابی نیز استفاده کند و سؤالات دشوار را در آخر قرار دهد.
وی اضافه کرد: معلم باید قبل از اتمام کلاسها و شروع امتحانات به دانشآموزان اطمینان بدهد و آنها را از امتحان نترساند و به دانشآموزان بگوید که سؤالات از کتاب درسی آنها است و بامطالعه درست کتاب بهراحتی میتوانند به سؤالات پاسخ دهند.
این روانشناس بالینی در نحوه برخورد با دانشآموزی که با وجود فراهم کردن تمام شرایط در فصل امتحانات نمره کم کسب نموده، خاطرنشان کرد: بدون شک دانشآموزان در امتحانات نتایج دلخواه و مناسب را به دست نمیآورند و والدین هنگام اطلاع از نمرات ضعیف فرزند خود به آنها برچسب ناروایی میزنند که زدن برچسب نهتنها هیچ کمکی به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نمیکند بلکه در اغلب موارد باعث کاهش انگیزه و اشتیاق در ادامه تحصیل میشود و باعث شکست بیشتر آنها میشود.
باقری بابیان اینکه یک برخورد نامناسب میتواند همه تلاشهای والدین، معلمان و مسئولان مدرسه را با ناکامی روبرو کند، تصریح کرد: والدین باید هنگام دریافت کارنامه دانشآموزان و اطلاع از نمرات ضعیف فرزندان خود، مراقب روح و روان حساس آنها باشند و از القاب تحقیرآمیز و کنایهای و تنبیه و تهدید بپرهیزند و مواظب شخصیت آسیبپذیر فرزند خود باشند و به او برچسبهایی نظیر تنبل نزنند بلکه با تأکید بر نقاط مثبت او در وی ایجاد انگیزه کنند و توانمندیهای او و نه نقاط ضعف را مدنظر بگیرند.