به گزارش خبرنگار وب دا، امیر نوری در رابطه با مقوله ارزشیابی در سطح سیستم سازمانی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد کارکنان عبارت از فرایند رسمی و سیستماتیک ارزیابی نحوه انجام کار و موفقیت کارکنان در اجرای وظایف و مسئولیت های محوله می باشد.
وی گفت: برنامه سیستماتیک یا نرم افزار ارزشیابی در سال 86 در سطح دانشگاه و واحدهایتابعه نصب و راه اندازی گردید و کلیه عملیات ارزشیابی کارکنان، مدیران، سرپرست ها و کارشناسان در این سیستم انجام می گیرد.
کارشناس ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: در سال 94تصمیم بر این امر شد که کلیه کارکنان اعم از کارکنان رسمی، پیمانی، شرکتی، طرحی و... به فرم ارزشیابی خود دسترسی کامل داشته و نسبت به تکمیل آن از طریق خود کارکنان اقدام نمایند.
وی در ادامه این بحث گفت: بر این اساس واحد ارزشیابی دانشگاه بنابر اهداف از پیش تعیین شده به تحت وب نمودن فرم های ارزشیابی عملکرد و دسترسی آسان، کارکنان می توانند به این فرم ها و بحث خود ارزشیابی فرد اقدام لازم را به عمل آورند.
نوری با بیان اینکه این سنجش به گونه ای صورت گیرد که موجب تشویق کارکنان به افزایش کارایی و تحقق اهداف سازمانی شود، افزود: در یک سازمان هر فرد برای پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده شغلی نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارد. این آگاهی موجب می شود که وی از نقاط قوت و ضعف عملکرد و رفتار خویش مطلع گردد و تمهیدات لازم را برای اثر بخشی بیشتر کوشش و تلاش بیشتری داشته باشد.
کارشناس ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان داشت: با اشاره به اینکه ارزشیابی ابزاری است که سازمان ها و کارکنان را در تامین نیازهای شغلی و اداری کمک می کند، ابراز داشت: اگر این ابزار بخوبی طراحی گردد و به نحو درست و صحیح مورد استفاده قرار گیرد، وسیله بسیار خوبی برای تشویق، آموز ش، بهسازی و بعضاً تنبیه کارکنان خواهد بود.
وی ادامه داد: ارزیابی عملکرد به عنوان یک ارزیابی دوره ای، رسمی و اغلب مکتوب از عملکرد شغلی کارکنان است که به منظور دستیابی به اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.شناخت کارکنان پرتلاش و ساعی و اعطای پاداش به آنها، ایجاد انگیزه برای کمبود عملکرد آنهاو سایر کارکنان از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد می باشد.
نوری خاطر نشان کرد: در گذشته مدیران، ارزیابی عملکرد را فقط به منظور کنترل فعالیت های کارکنان انجام می دادند در حالیکه امروزه جنبه راهنمایی و ارشادی این عمل از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ارزیابی عملکرد این است که اطلاعات ضروری در باره نیروهای شاغل در سازمان جمع آوری و در دسترس مدیران قرار گیرد، اضافه کرد: مدیران با این اطلاعات می توانند تصمیمات بجا، درست و منطقی در جهت بالا بردن ارتقاء کمی و کیفی کارکنان اتخاذ نمایند زیرا درصد تحقق اهداف سازمانی از طریق سنجش عملکرد و همچنین کارایی و اثربخشی هر سازمانی از اصول اصلی و پویایی سازمان است.
کارشناس ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: به منظور سنجش میزان تحقق اهداف سازمانی و افزایش بهره وری، عملکرد کارمندان در دوره های مشخص سالانه به صورت منظم و مستمر و بر اساس شاخص های اختصاصی و عمومی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که نتیجه آن در ارتقاء اثر بخشی، بهره وری، افزایش کیفیت خدمات، پاسخگویی در مقابل عملکرد، رضایت ذی نفعان و برخورداری از مزایا و سایر موارد لحاظ خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که جایگاه ارزشیابی عملکرد کارکنان از خطیرترین وظایف مدیران و از فرایندهای حساس مدیریت در سازمان است، تاکید نمود: ضروری است مدیرانو مسئولان و افرادی که به گونه ای در اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به همکاران خود مشارکت دارند، اطمینان حاصل کنند که در ابراز نظر خود جانب عدالت و حسن نیت را لحاظ کرده و احیاناً تحت تاثیر پیش داوری ها، اغراض شخصی، ظاهر افراد و... قرار نگرفته و امر ارزشیابی را در نهایت اخلاص و صداقت انجام می دهند.
نوری در پایان سخنان خود به نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان اشاره نمود و یادآور شد: از نتایجی که از انجام ارزشیابی عملکرد بدست می آید می توان به مواردی همچون قرار گرفتن میانگین امتیاز دهی برای ارتقاء رتبه کارمندان بر مبنای امتیاز کسب شده از مجموع امتیازات در طول دوره، قرار دادن امتیاز ارزیابی عملکرد به عنوان یکی از فاکتورهای انتخاب کارمند نمونه، برخورداری از یک طبقه تشویقی، قرار گرفتن ارزشیابی به عنوان مبنای پرداخت پاداش، معرفی به دوره های آموزشی خارجی(بورس)، استفاده از مزایای فوق العاده کارایی، انتصاب به پست های بالاتر و ارتقاء شغلی، تنزل مقام، بازخریدی و فسخ قرارداد در صورت کسب نتایج ضعیف امتیازات و ارزیابی عملکرد در طی سه ماه متوالی یا چهار سال متناوب می توان اشاره نمود.